Skriv ut

Kinesiska Nio har sålt elnätstjänster i Danmark från sin batterimack där. Företagets batterimackar i Kina extraknäcker redan i elnätet på flera olika sätt.

Diagrammen från testet ser ut att visa hur macken laddade sina batterier lite extra under perioder då elnätsfrekvensen peakade. Elnätet reagerar genom att sänka frekvensen. Klicka för större bild.

Nio har testat att använda sin danska batterimack för frekvensreglering, det vill säga att hjälpa till att hålla växelströmmen på 50 Hz.

Nios elbilar kan fysiskt byta ut batteriet på fem minuter och företaget bygger upp ett nätverk av batteri­bytes­stationer i Europa och Kina.

Den senaste generationen av denna batterimack kan använda de väntande batteripacken för elnätstjänster, och nu har alltså Nio testat den möjligheten i Danmark.

Nios vd Shen Fei beskriver testet som ”ett litet steg för Nio Power i Europa och ett stort steg för batteribytets affärsmodell som helhet”.

Tredje generationens batterimack finns bland annat i Värtahamnen i Stockolm. Den har 21 batterier och kan leverera en effekt på 500 kW.

– Hur mycket extra intäkter skulle kunna genereras på ett år genom att delta i frekvensregleringstjänster för elnätet i Europa? frågar Shen Fei retoriskt.

Nio har 39 batterimackar i Europa.

– Hint: tiotusentals euro", svarar han.

Snart finns åtta batterimackar i Sverige. I Kina har Nio 2375 stycken och de ska bli 3310 i år.

Batterimackarna agerar koordinerat på elmarknaden, som ett virtuellt kraftnät. Tjänsten ska bara marginellt påverka batterimackens normala funktion, enligt Shen Fei.

– Det är en helt ny marginalintäkt.

Programvaran stöder även att stationen schemalägger laddningen till när elen är billig. Den funktionen beräknar Nio spara upp till 200 miljoner kronor på i år, enligt Shen Fei. Nios kinesiska batterimackar har även hjälpt till vid elavbrott.

I Sverige har det på sistone varit mycket lönsamt att sälja elnätstjänster vilket är en förklaring till att det görs stora investeringar i batterilager just nu.

Även privatpersoner, företag, laddmackar, teleoperatörer och elbilar kopplar in sina batterier i elnätet. I Kina finns ett mål till 2030 att elbilar ska kunna reglera elnätet med en sammanlagd effekt på 10 gigawatt.

Källa: CNEV Post