Skriv ut

Det blossar upp ett ”Smartphone Wars 2.0” kring fordonselektronik. Det tror i alla fall den tyska juristbyrån Bardehel Pagenberg och kallar till konferens under rubriken ”Automotive Patent Wars – to pay or not to pay”.

En återkommande nyhet främst under första halvan av 10-talet var tvister mellan mobiltillverkare kring intellektuella rättigheter. Samsungs kopiering av Apple Iphone fick Steve Jobs att deklarera ”fullt kärnvapenkrig” och startade en tvist med bland annat Samsung som tog slut först i fjol somras.

Fordonsbranschen kan nu vara på väg in i en liknande ofred. En oroshärd finns kring patentpoolen Avanci som under tre år försökt övertala biltilverkare att teckna licenser för telekompatent, med klent resultat.

Patentbyrån Bardehel Pagenberg har sett tecknen i skyn och arrangerar den nionde maj en konferens i München. Där kan du som biltillverkare få underlag att väga skälen för och emot – ska du betala eller inte betala de räkningar för patentlicenser som telekomföretag redan har skickat eller snart kommer att skicka till dig? 

Bland deltagarna finns ett antal advokater, en juridikprofessor samt – inte minst – höga IPR-chefer på Audi och BMW.

BMW var den första biltillverkare att böja sig för patentpoolen Avancis krav på licensavgifter. Audi hängde nyss på tillsammans med Porsche.

Därmed har två av Europas tre stora bilföretag, BMW och VW, kapitulerat för Avanci.

Det tredje, Daimler, har vägrat, med resultat att det nu befinner sig i öppen konflikt med Nokia, en av Avancis framträdande medlemmar. De två stämmer varandra i olika europeiska rättssalar. Kanske kommer framtidens historiker att peka ut Daimler–Nokia som startskottet för ett nytt globalt patentkrig?

Endagskonferensen bjuder på några seminarier, en paneldebatt och därefter “networking drinks and snacks on the rooftop terrace” – som officerare som skålar med varandra på en kulle med utsikt över slagfältet –  för vem som än förlorar ett globalt patentkrig kring fordonselektronik, så kommer advokater att stå som segrare.